Of je nu één of honderd medewerkers in dienst hebt: iedere organisatie is een merk en heeft een identiteit. Weet je al wat jouw bedrijf uniek maakt? Supergoed, dit is je merkidentiteit! Met een passend interieur wek je vertrouwen bij medewerkers, bezoekers en klanten. Want een interieur dat aansluit bij het karakter van jouw organisatie, vertelt bezoekers dat ze bij jou aan het juiste adres zijn. Het resultaat: een geloofwaardig merk, dat de juiste klanten en medewerkers aantrekt. Benieuwd hoe je dit aanpakt? Lees snel verder, we vertellen je er graag meer over.
Als bedrijf ben je vast en zeker ontzettend trots op dat wat je doet en biedt. Hoe tof is het om anderen ook fan te maken? Dit doe je door alles wat je communiceert en uitdraagt te laten aansluiten op jouw merkidentiteit. Van alle online en offline communicatie tot en met je interieur. Door samenhang te creëren, laat je zien waar jij als organisatie voor staat. Dit schept juiste, realistische verwachtingen en zet jouw merkidentiteit kracht bij!
Een eerste indruk maak je maar één keer. Wat voor gevoel wil jij bezoekers geven wanneer ze voor het eerst bij je binnenstappen? Bij een bedrijfssfeer die warm, persoonlijk en toegankelijk is, past een ander interieurdesign dan bij een superinnovatieve, vooruitstrevende organisatie. Laat bezoekers kennismaken met de merkwaarden van jouw organisatie door onder andere de juiste materialen, vormen, kleuren, lijnen, gebaren, patronen en meubels te gebruiken.
Yes, je bent geïnspireerd om aan de slag te gaan met je interieur. Nu vraag je jezelf af: waar te beginnen? Ons antwoord: bij de entree! Hier laat je bezoekers voor het eerst ervaren waar jouw organisatie voor staat. Wij mensen hebben binnen één seconde (snel hè?) ons oordeel klaar. Zorg er dus voor dat je meteen de juiste snaar weet te raken. Ben je als bedrijf flexibel, jong en fris? Straal dat dan uit met onder andere statafels, frisse kleuren en veel lichtinval. Om bezoekers een huiselijk gevoel te geven, maak je bijvoorbeeld gebruik van comfortabele meubels, warme kleuren en authentieke materialen.
Vervolgens wil je bezoekers niet verwelkomen in grauwe, nietszeggende spreekkamers, koffiecorners en bedrijfskantines. Ook deze ruimtes bieden volop kansen om jouw merkwaarden uit te dragen. Loop je voorop in de markt? Straal dan snelheid en energie uit met organische vormen, complementaire kleuren en strakke lijnen. Bestaat jouw interieur in dit geval uit sierlijke lijnen, een kale vloerbedekking en versleten meubelstukken? Gemiste kans! Dit doet namelijk af aan de geloofwaardigheid van je merkidentiteit. Een passend interieur creëert de juiste verwachtingen bij bezoekers. Dé formule voor succesvol ondernemerschap.
Wil je als organisatie op een positieve manier herinnerd worden? Vergeet dan niet om iets persoonlijks aan je interieur toe te voegen. Laten zien dat jouw bedrijf multicultureel of heel divers is? Gebruik dan verschillende vormen en kleuren. Daarnaast kun je jouw helden showen in een toffe print op de muur, of vol trots de producten van je organisatie uitstallen. Dit biedt een haakje naar een gespreksonderwerp (zeg maar dag tegen ongemakkelijke stiltes).
Grote dromen en minder grote budgetten? Geen probleem. Soms kun je ook met kleine aanpassingen al een groot verschil maken. Ga bijvoorbeeld aan de slag met een passend kleurenpalet: schilder banen en patronen op de muur die iets laten gebeuren. Daarnaast zijn er leuke meubels en accessoires in hogere én lagere prijsklassen. Met oog voor passende vormen, kleuren, lijnen en patronen, kun je hiermee je merk versterken.
Jouw merkidentiteit tot leven laten komen. Dat is wat we bij PINX al zo’n zestien jaar doen. We bieden méér dan interieurontwerp en bouwkundige begeleiding: we luisteren en inspireren. Benieuwd naar jouw merkidentiteit? We helpen je graag op weg.
Doe de PLAY PINX quiz en ontdek in 5 minuten welke interieurstijl de identiteit van je organisatie weerspiegelt.