Kleuren, materialen, indeling, licht: allemaal interieuraspecten die invloed hebben op de uitstraling van jouw organisatie. Stem je deze goed af op je normen, waarden, producten en diensten? Dan weerspiegelt je interieur waarvoor jij als organisatie staat. En dat brengt voordelen, waaronder meer omzet. Je interieur draagt dus bij aan het succes van je organisatie. Hoe dat precies zit? In dit artikel geven we je 3 redenen waarom je meer omzet draait met een passend interieur. Plus een aantal waardevolle tips om bezoekers positief te verrassen.
Stel je voor … je bezoekt een bedrijf dat luxe diensten aanbiedt. Fantaserend over zachte stoffen, comfortabele meubelen en warme kleuren, betreed je vol verwachtingen het bedrijfspand. Maar dan word je verrast. Je knippert je ogen om te wennen aan het felle tl-licht en gaat zitten op een instabiele stoel van kunststof. Wat een domper; dit had je niet verwacht. Ervaringen als deze hebben invloed op het bestedingspatroon van klanten. Want biedt een organisatie hoogwaardige en kostbare producten of diensten, dan verwachten klanten een interieur dat daarbij aansluit. Klopt het hele plaatje? Dan creëer je vertrouwen.
Ook andersom kan er sprake zijn van een mismatch. Denk aan organisaties die producten verkopen voor scherpe prijzen. Zijn hun winkels en kantoorpanden luxueus ingericht? Dan wekt dit het idee dat de producten prijzig zijn. Hartstikke jammer, want dat is in dit voorbeeld juist niet de bedoeling. Hier werkt een minimalistische inrichting met goedkopere materialen veel beter. Zorg dus dat jouw kantoor- of winkelinterieur past bij je bedrijfsstrategie en je aanbod. Zo spreek je klanten aan die jouw producten of diensten waarderen en hiervoor de juiste prijs willen betalen. Hoe je hiermee aan de slag gaat? Lees de tips in ons artikel over een kantoorinrichting op maat.
Een succesvol bedrijf staat of valt met goede medewerkers. Medewerkers die hart hebben voor wat ze bieden en waar nodig een tandje willen bijzetten. Deze houding zorgt uiteindelijk voor meer omzet. Extra belangrijk dus, om een fijne werkplek te creëren. Dat begint bij een goede akoestiek, functionele meubelen en genoeg lichtinval. Want wist je dat een lekker licht kantoor productiviteit in de hand werkt? In dit artikel over lichtinval lees je er meer over.
Ook van invloed op de productiviteit van medewerkers: een interieur dat aansluit bij de bedrijfsidentiteit. Hiermee creëer je een kantoor- of winkelruimte waar medewerkers trots op zijn. Omdat ze er gemotiveerd raken en prettig kunnen werken. In dit artikel over merkidentiteit leggen we uit hoe je met een passend interieur vertrouwen wekt bij medewerkers. En vergeet ook zeker de sollicitanten niet. Wel zo fijn om je merk – onder andere via je interieur – bij hen tot leven te brengen, vooral gezien de krappe arbeidsmarkt waarin we ons nu bevinden.
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: een eerste indruk maak je maar één keer. En of een product of dienst een klant aanspreekt, wordt deels bepaald door de sfeer en beleving. Zorg daarom dat je de verwachting van de klant evenaart of zelfs overtreft. Wil je klasse uitstralen? Ga dan voor een luxe kantoorinrichting. Speel je liever in op impulsaankopen met een lage prijsbeleving? Gebruik dan harde materialen en felle kleuren zoals geel en oranje en combineer deze met wittinten. Want jouw interieur heeft een doorslaggevende rol bij de aankoopbeslissing van klanten.
1, 2, 3. Het duurt maar enkele seconden voordat iemand zich een mening vormt. Des te belangrijker om een onuitwisbare eerste indruk achter te laten. Hoe? Wij geven tips.
Of klanten goed kunnen parkeren, heb je niet volledig in de hand. Maar je kunt ze er wel bij ondersteunen. Bijvoorbeeld met genoeg parkeervakken. Verder speelt afstand een rol: het is fijn als bezoekers vanuit hun auto snel bij de ingang van jouw pand zijn. Hoe makkelijker dit allemaal gaat, hoe beter de eerste ervaring en hoe meer ontspannen iemand bij je binnenstapt.
De ontvangstruimte is het visitekaartje van je organisatie. Dit is de ruimte die klanten en medewerkers het eerst te zien krijgen. De ruimte waar ze even rondkijken. En de ruimte waarin ze zich een beeld vormen over de identiteit van je bedrijf. Door hier te kiezen voor onder andere passende materialen en kleuren, zorg je dat mensen zich hier op hun gemak voelen. Hoe je dit doet? Lees onze tips voor een prettige ontvangstruimte. Een extra suggestie: laat een medewerker bezoekers hartelijk verwelkomen. Zo creëer je al snel vertrouwen.
Ja, het interieur heeft veel invloed op de eerste indruk van bezoekers. En nee, het exterieur staat daar niet los van. Denk jij nu aan een flinke verbouwing? Maak je geen zorgen: je kunt met relatief kleine aanpassingen al een groot verschil maken. Bijvoorbeeld met schilderwerk en moderne beplating op de gevel. Door deze aspecten aan te pakken, geef je je pand in no time een nieuwe look.
Verwachtingsmanagement: een belangrijk onderdeel van de eerste indruk die jij als organisatie achterlaat. Door te zorgen dat je kantoor- of winkelinterieur aansluit bij je online en offline communicatie, win je sneller het vertrouwen van je bezoeker. Want alles ‘klopt’ en je uitstraling strookt met de verwachtingen van je doelgroep. Die match moet natuurlijk overal tot uiting komen: niet alleen bij de entree of ontvangstruimte, maar ook in de wacht- en vergaderruimtes, kantoren, kantine en showroom.
Samengevat: het interieur van jouw organisatie biedt volop kansen om je omzet te verhogen. Omdat je met een passend interieur een verpletterende eerste indruk kunt maken en klanten aanspreekt die je producten of diensten op waarde schatten. En omdat je de productiviteit bij medewerkers ermee bevordert. Enthousiast? Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw organisatie te ontdekken. We plannen graag een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Bij PINX kijken we verder dan ‘mooi’ alleen; we zorgen graag voor een interieur dat bijdraagt aan succesvol ondernemerschap. Think PINX!