Pinx
5 tips voor het inrichten van je ontvangstruimte op kantoor

5 tips voor het inrichten van je ontvangstruimte op kantoor

“Uhm, hallo. Ik heb een afspraak”, galmt het door de donkere ontvangstruimte. Je kijkt door een luikje naar een baliemedewerker. Deze persoon geeft aan dat je plaats mag nemen op een van de diepe loungebanken. Ongemakkelijk plof je neer terwijl je je kleding probeert glad te strijken. Ondertussen kijk je verveeld om je heen. ‘Tik-tak’, wat duren de secondes lang! Ga je deze organisatie nog eens bezoeken? De kans is klein. Gelukkig kan het ook andersom: met een gastvrije ontvangstruimte een goede indruk maken op klanten. Wij helpen je op weg met vijf praktische tips.

De voordelen van een gastvrije ontvangstruimte

Het interieur van je bedrijfspand draagt – als je het goed aanpakt – bij aan meer omzet. Want met een passend interieur spreek je de juiste klanten aan. Klanten die bovendien sneller met je in zee gaan omdat je de juiste snaar bij ze raakt. Juist de inrichting van je ontvangstruimte speelt hierin een hoofdrol. Dit is namelijk dé plek waar je de toon zet: een eerste indruk maak je maar één keer. Bezoekers vormen zich bij de ontvangst onbewust een beeld van jouw organisatie. Kunnen ze bijvoorbeeld een topservice of scherpe prijs verwachten? Kortom: je interieur biedt de mogelijkheid om de perceptie van bezoekers positief te beïnvloeden. Een mooie kans!

Zo richt je de ontvangstruimte van jouw kantoor goed in

Wil jij het interieur van je ontvangstruimte een boost geven, maar weet je niet hoe? Met de volgende vijf tips kun je een groot verschil maken.

Tip 1. Benut of simuleer daglicht

Als het overdag langer licht is, voelen mensen zich vaak beter en productiever. Ook in de ontvangstruime van jouw kantoor geeft daglicht bezoekers een goed gevoel. Zijn er in jouw ruimte weinig ramen? Dan bieden lampen uitkomst. Voor een frisse uitstraling kun je het best kiezen voor de kleurtemperatuur 4000 Kelvin. Dit is natuurlijk wit licht dat niet te koud en niet te warm oogt. Ook fijn: deze kleurtemperatuur geeft je ogen rust. Wel zo comfortabel.

Tip 2. Verbeter je akoestiek

Zoals we je eerder vertelden, verbetert een goede akoestiek het werkklimaat. En dat is nog niet alles: je kunt hiermee ook inspelen op het gevoel van comfort bij bezoekers. Denk aan privégesprekken die door een ruimte galmen. Niet zo fijn, toch? Hoeveel rumoer of stilte in jouw organisatie het best werkt, is afhankelijk van de bedrijfsidentiteit. Zo klinken geluiden in de ontvangstruimte van een restaurant vaak gezellig en is er in kantoorpanden meer behoefte aan rust.

Tip 3. Kies voor passende vormen

Wist je dat ronde vormen vriendelijkheid uitstralen? Daarom gaan veel organisaties voor een ronde ontvangstbalie. Daarnaast zie je in ontvangstruimtes vaak vloerkleden, stoelen, visuals en tafels met organische vormen. Onbewust geven deze meubels en accessoires bezoekers een vertrouwd gevoel. Tegelijkertijd kiezen sommige organisaties juist voor hoekige vormen. Hiermee wekken ze het beeld op van snelheid en innovatie.

Tip 4. Stem je kleurgebruik af op je bedrijfsidentiteit

Naast vormen, geven ook kleuren een impressie van jouw bedrijfsidentiteit. Gebruik in je ontvangstruime dus kleuren die met de normen en waarden van jouw organisatie matchen. Zo geven oranje- en geeltinten een frisse look. Deze kleuren stralen enthousiasme en vernieuwing uit. Wil je een gezellige, warme ruimte creëren? Overweeg dan bijvoorbeeld groen, donkerblauw en goud. Een minder geschikte kleur in je ontvangstruimte is rood. Hiermee kun je agressie uitstralen, waardoor bezoekers zich oncomfortabel voelen.

Tip 5. Zorg voor afleiding tijdens het wachten

De kunst is om bezoekers tijdens het wachten precies genoeg afleiding te bezorgen. Niet te veel en niet te weinig. Het is prettig als ze zich vermaken, maar ook weer niet té lang in de ontvangstruimte willen blijven. Zet bijvoorbeeld visitekaartjes en brochures neer. En hang een tv-scherm op. Meteen een mooie kans om de promotievideo’s van jouw bedrijf te showen! Daarnaast kun je kiezen voor hoge tafels waaraan mensen in een actieve houding wachten. Of voor praktische stoelen waaruit bezoekers gemakkelijk kunnen opstaan als jij ze ophaalt.

De ontvangstruimte van jouw kantoor inrichten? Wij helpen graag!

Hoe de optimale ontvangstruimte eruitziet? Dat is afhankelijk van je bedrijfsidentiteit. Daarom verdiepen we ons hierin voordat we het interieurontwerp maken. Samen ontdekken we waar jouw organisatie voor staat, zodat we jouw visie, normen en waarden kunnen vertalen naar het kantoorinterieur. We luisteren, kijken, ontwerpen, adviseren, plannen en regelen. En nemen vervolgens met alle plezier de bouwkundige begeleiding op ons, waardoor jij nergens meer aan hoeft te denken. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Think PINX!


Laat je inspireren

Lees meer

Contact