Pinx
Tips voor een prettige ontvangstruimte

Tips voor een prettige ontvangstruimte

Het lijkt misschien een ‘bijzaak’: de ontvangst- of wachtruimte van je praktijk of kantoor. Maar het tegendeel is waar. Dit is je visitekaartje. De ruimte die de bezoeker vaak het beste in zich opneemt. Hier maak je de eerste indruk op je klanten, bezoekers of patiënten. Daarnaast is het de plek waar emoties ontstaan en waar mensen gaan nadenken. Ze komen er bijvoorbeeld tot rust of voelen zich er juist ongemakkelijk. Genoeg redenen om te zorgen voor een uitgekiende inrichting die past bij je bedrijfsidentiteit.
Je bezoeker vindt het dan niet erg om er wat tijd door te brengen of er weer terug te komen.

Met een aansprekende inrichting van je ontvangst- of wachtruimte kun je de gemoedstoestand van je bezoeker positief beïnvloeden. Hoe je dat aanpakt? We geven je een aantal tips.

  • Aandacht voor de balie

Transparantie. Een informele, persoonlijke en gastvrije ontvangst. Dat is momenteel de trend. De locatie van de balie is dus belangrijk. Kies een logische plaats in het gebouw, zodat je bezoeker in een oogopslag ziet waar de receptie is of waar hij of zij zich kan melden. Zorg voor een ruime desk of ontvangstbalie met prettige stahoogte. In de juiste opstelling kunnen de receptionist en de bezoeker op ooghoogte met elkaar communiceren.

  • Laat zien wie je bent

Laat je bezoeker bij binnenkomst zien wie je bent in de algehele uitstraling. Plak niet tig keer het logo op de muur. Toon liever bijvoorbeeld de innovatieve technieken of creatieve processen waar je als bedrijf mee bezig bent. Dat zou je kunnen doen met een presentatie op een tv-scherm. Zorg ook dat alle folders en informatie up-to-date zijn en dat planten er fris bijstaan. Het verhaal dat je daarna vertelt, bijvoorbeeld in een persoonlijk gesprek, komt geloofwaardiger over als dat strookt met de uitstraling van de ruimtes waar je eerder bent geweest.

  • Inspireer

Uiteraard probeer je de wachttijd voor je bezoeker te beperken. Bied in ieder geval een prettige zitgelegenheid met actieve stoelen of hoge krukken. En zorg vooral dat er wat te beleven is. Inspireer!

Aan de slag met je eigen ontvangst- of wachtruimte? Of benieuwd hoe je met kleine ingrepen een groot verschil kunt maken in de beleving van jouw gasten? Neem gerust contact met ons op.


Laat je inspireren

Lees meer

Contact